úterý 20. září 2011

Základní principy domácího vzdělávání ve vědomí Krišny

autor: Arrudha deví dásí

  Domácí vzdělávání by mělo být součástí životního stylu ve vědomí Krišny, ne že vědomí Krišny je jedním z aspektů domácího vzdělávání. Domácí vzdělávání by mělo být zaměřeno na životní styl ve vědomí Krišny. Měli bychom být inspirováni vychovat z našich dětí dobré oddané, než se jen soustředit na jejich studijní úspěchy. Knihy Šríly Prabhupády mají velkou hodnotu, a pokud založíme studijní osnovy na těchto knihách, akademický úspěch bude přirozeně následovat. Co tento životní styl ve vědomí Krišny pro děti znamená? Prabhupáda to vysvětluje velmi jednoduše: “Jednoduše následujte program starších, nechť se děti co nejvíce zapojují do běžného Krišny si vědomého programu, a když jdou ostatní za prací a obchodními záležitostmi, děti mohou mít vyučování.”

  To je, co jsme se snažili dělat v našem domácím vzdělávání. Děti žily doma stejně jako v gurukule s několika úpravami. Dělali jsme náš vlastní ranní program a poté, co jsme posnídali prasádam, jsme každý den asi dvě až tři hodiny studovali Šrímad Bhágavatam. Studium Bhágavatamu se stalo převážnou částí našeho školního rozvrhu a skrze Bhágavatam jsme pokryli mnoho témat. Po studiu jsme aplikovali vše, co jsme se naučili, v praktických denních činnostech. Dělali jsme kazatelské činnosti jako přednášky v místních školách, psaní a nacvičování her, organizování festivalů, uctívání Božstev, rozdávání knih při místních událostech a harinámy. Nebyla žádná nevyužitá chvíle – domácí vzdělávání bylo plné různorodých činností, že nebyl čas na nic jiného.

  Šríla Prabhupádova představa ohledně vzdělávání bylo udělat z našich dětí dobré oddané, kteří jsou znalci šáster, dychtiví dávat Krišnu ostatním a upevněni ve svém vlastním praktikování. V jedné přednášce říká, “Máme zájem otevřít školu v případě, že bude poskytovat vzdělání ve vědomí Krišny… Avšak nezajímá nás takzvané bezbožné vzdělání. To není naše starost.” Krišna je zdrojem veškerého poznání, a proto, když Mu rozumíme a milujeme Ho, poznání bude přirozeně následovat. Vše pochází od Krišny, hmotné či duchovní. Proto Šríla Prabhupáda zdůrazňoval duchovní vzdělání jako cíl vzdělání. Říká, že Šrímad Bhágavatam obsahuje vše, co je potřebné k pochopení hmotného a duchovního světa. Vizí Šríly Prabhupády bylo, aby děti nepřijímaly pouze akademické vzdělání, ale aby také rozvíjely božský charakter. Proto, abychom měli dobrý charakter, musíme mít Boha ve středu; jinak nemáme žádný podnět proč ovládat své činnosti.

  Krišna má všechny tyto úžasné vlastnosti, jako laskavost, poznání, mírumilovnost, odpuštění a božská osoba může tyto vlastnosti také rozvinout. Dobrý charakter pochází z čistého a jednoduchého života zasvěceného naslouchání a zpívání svatých jmen, která jsou základem veškerého učení. Hlavním smyslem domácího vzdělávání je vychovat Krišny si vědomé dítě, proto životní styl ve vědomí Krišny je nejdůležitějším základem domácího vzdělávání.